En blogg om den svenska företagsmarknaden och dess produkter
Har du hört talas om Pavlov's hundar? Du vet, den ryske forskaren som fick hundarna att drägla, bara han ringde i en klocka. Han kallade det för betingning; genom att först ringa i en klocka för ett tjugotal hundar, innan han gav dem mat, fick han samtliga hundar att associera klockan med mat, alltså började hundarna dregla redan innan de fick maten, eftersom de lärt sig att klocka = mat. Lite, lite liknande det, skulle man ju vilja nå med sin reklam, som företagare, eller hur?
Nu menar jag inte riktigt att man som företagare skulle gå omkring och ringa i klockor. Däremot önskar sig många att den reklam som man gjorde för sina produkter skulle vara så framgångsrika att det skulle räcka med en enda skylt, jingle, bild eller vad som helst, så skulle de flesta antingen bli hungriga, törstiga, eller sugna på att köpa möbler.
Nästan så är det med bilden med Heineken i grön neon. De flesta vuxna associerar namnet och den gröna färgen till det holländska bryggeriet och bara tanken på det, kan få det att vattna i munnen på några. Och då har Heineken verkligen lyckats med sin reklam. Tänk om du också lyckas komma dit med ditt?